Du är här: Hem >> Patientfall >> Isto, ryggsmärtor L7S1

Isto, 7 år
Rottweiler

Diagnos: Ryggsmörtor från L7S1

Isto hade haft tilltagande ryggsmärtor sedan ungefär ett år när han kom till oss. Han gick med korta steg på bakbenen samt roterade sitt högra benet utåt. På grund av smärta från ryggen ville han inte hoppa uppåt längre och rätt vad det var kunde han gnälla olyckligt när det högg till i ryggen på honom.
Vid undersökningen av Isto ömmade han från området mellan sista ländkotan och första korskotan. Isto röntgades och kraftiga förändringar i och runt den aktuella disken påvisades. Hans smärta orsakades av att nerverna i ryggmärgskanalen inte fick plats utan utsattes för tryck. Tillståndet kallas L7S1- syndromet. Isto blev opererad hos oss varvid taket på sjunde ländkotan samt på första korskotan togs bort. På så vis blev det mer plats för nerverna så att de inte utsattes för tryck. Redan efter ett par dagar rörde han sig bättre än före operationen. Efter en månad var han smärtfri och rörde sig normalt.

Fakta om L7S1 syndromet

Leden mellan sjunde ländkotan och första korskotan är den led i ryggen på hundar där rörligheten är absolut störst. Sannolikt är det orsaken till att disken mellan dessa kotor ofta drabbas av skador. Vanligast är det på aktiva hundar av stora raser. Schäfer är den ras som oftast har denna typ av problem.

Mitt på röntgenbilden ser vi disken mellan den sjunde ländkotan och första korskotan. En benbrygga ses under disken (nedre pilen). Det är vitare än normalt på sidan av kotorna i anslutning till disken på grund av inflammation och benpålagringar (övre pilarna).  e pilarna).