Du är här: Hem >> Ditt djur >> Vaccination

Vaccination

Varför vaccinera?

Att vaccinera sitt djur är ett sätt att förbättra djurskyddet. Genom vaccination kan ditt djur skyddas mot nedanstående sjukdommar. Det kan i vissa fall även minska risken för smittspridning till människor.

Risken för biverkningar är med dagens vacciner små. De sjukdomar vi vaccinerar mot är betydligt allvarligare. Öppna gränser mot andra länder innebär också ökade smittrisker så se till att ditt djur har bästa tänkbara vaccinationsskydd.

Glöm inte att förnya vaccinationsskyddet!
Låt inte ditt djur drabbas av onödig sjukdom!

Vaccination av hund

Grundvaccination

Första vaccination vid 8 veckors ålder, därefter vid 13 veckor.
Ej vaccinerad hund äldre än 16 veckor ges en vaccination som upprepas efter 3-4 veckor.

Omvaccination
Vid 1 års ålder, därefter en gång årligen hela livet.

Valpsjuka och smittsam leverinflammation (HCC)

Valpsjuka och smittsam leverinflammation är båda mycket allvarliga virusinfektioner som kan drabba hundar i alla åldrar. Alla vacciner på marknaden mot valpsjuka innehåller även en komponent mot smittsam leverinflammation.

Parvovirusinfektion, så kallad ”Hundpest”

Hundens parvovirus är mycket smittsamt. Det angriper slemhinnan i mage och tarm med våldsamma kräkningar och diarré som följd. Sjukdomen kan vara livshotande. Viruset är spritt över hela landet och är mycket motståndskraftigt- det kan överleva i upp till 6 månader i miljön. Nästan alla hundar därmed ständigt utsatta för smittorisk.

Kennelhosta

Kennelhosta är ett samlingsnamn för olika luftvägsinfektioner orsakade av virus och bakterier.
Dessa infektioner är mycket smittsamma och ger ovaccinerade hundar kraftiga besvär från luftvägarna. Kennelhosta är vanligt i Sverige idag. Utbrott sker ofta när många hundar samlats på liten yta- till exempel vid utsällningar, pensionat eller på kennlar.

Vaccination av katt

Grundvaccination

Första vaccination vid 9 veckors ålder, därefter vid 12 veckor.
Ej vaccinerad katt äldre än 16 veckor ges en vaccination som upprepas efter 3-4 veckor.

Omvaccination

Vid 1 års ålder, därefter en gång årligen hela livet.

Kattpest

Kattpest (parvo) är en allvarlig virussjukdom som drabbar katter av alla åldrar. Smittämnet är spritt över hela landet och de flesta katter är ständigt utsatta för smittorisk. Viruset angriper slemhinnan i magsäck och tarm med våldsamma kräkningar och diarré som följd. Sjukdommen är ofta livshotande.

Kattsnuva

Kattsnuva är ett samlingsnamn på olika luftvägsinfektioner orsakade av bakterier och virus. Dessa infektioner är mycket smittsamma och ger ovaccinerade katter kraftiga besvär från luftvägarna samt svåra ögoninfektioner